مقالات

سر سیلندر چیست؟ علائم خرابی سرسیلندر

سر سیلندر

سرسیلندر چیست؟هنگامی که سخن از خراب شدن موتور به وجود می آید، ممکن است نیاز به خرید تسمه دینام یا سایر قطعات دیگر همچون سر سیلندر داشته باشید.

همانطور که قلب، زندگی را برای افراد به ارمغان می آورد، موتور خودرو نیز قلب آن محسوب می شود.

سرسیلندر، گویی تاجی بر سر موتور خودرو شماست! این قطعه‌ی فلزی که از جنس چدن یا آلومینیوم ساخته می‌شود، در بالای بلوک سیلندر قرار گرفته و وظایف متعددی را به عهده دارد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه قطعاتی در اعماق این وسیله نقلیه پرکاربرد، وظیفه خلق نیروی محرکه و حرکت را بر عهده دارند؟ در این میان، سرسیلندر نقشی اساسی و حیاتی ایفا می‌کند

سر سیلندر چدن و آلومینیوم معایب و مزایا برسی کارکرد علائم خوردگی و علت .و علائم خرابی سر سیلندر

کارکرد و وظاتیف سر سیلندر چیست؟

سوالات که بیشتر از متخصصین یدک گلشنی پرسیده میشود کارگرد سر سیلندر است . در اینجا ما دسته بندی کرده و هر کدام قطعات و شرح وظایفش آن پرداختیم .

  • ایجاد محفظه احتراق: سرسیلندر، فضای بسته‌ای را برای مخلوط هوا و سوخت فراهم می‌کند تا در آن، احتراق و انفجار لازم برای تولید نیرو انجام گیرد.
  • محل قرارگیری سوپاپ‌ها: سوپاپ‌های ورودی و خروجی که وظیفه‌ی ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج دود و گازهای حاصل از احتراق را بر عهده دارند، بر روی سرسیلندر نصب می‌شوند.
  • کانال‌های آب و روغن: سرسیلندر دارای مجاری و کانال‌هایی است که برای گردش آب و روغن در موتور و خنک‌کاری آن تعبیه شده‌اند.
  • محل قرارگیری اجزای مهم دیگر: در سرسیلندر، اجزای دیگری مانند شمع‌ها، میل سوپاپ و واشر سرسیلندر نیز قرار دارند.

انواع سرسیلندر

سر سیلندر به طور کلی با توجه به نوع موتور به ۳ قسمت تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

  • سرسیلندرهای دوگانه سوز
  • سرسیلندرهای تک سوز
  • سرسیلندر های یورو ۴

توجه  سر سیلندر های خودرو های پژو ۲۰۶ با توجه به حجم موتور و تعداد سوپاپ به دو مدل میباشد

موتور تیپ ۵ (۱۶ سوپاپ) و موتور تیپ ۲ (۸ سوپاپ) تقسیم میشود.

بخش‌های اصلی سرسیلندر کدام ها است؟

برای درک بهتر عملکرد سرسیلندر، به بررسی بخش‌های اصلی آن می‌پردازیم:

  1. محفظه احتراق:

این بخش، فضای بسته‌ای است که در آن مخلوط هوا و سوخت فشرده شده توسط پیستون، مشتعل شده و انرژی لازم برای حرکت خودرو را تولید می‌کند.

دیواره‌های محفظه احتراق، از جنس فلز مقاوم و ضد حرارت ساخته شده‌اند تا بتوانند در برابر فشار و دمای بالای احتراق دوام بیاورند.

  1. سوپاپ‌ها:

سوپاپ‌ها، دریچه‌های ورودی و خروجی محفظه احتراق هستند که وظیفه‌ی کنترل ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج دود و گازهای حاصل از احتراق را بر عهده دارند.

خریدسوپاپ‌ ها به طور معمول از دو نوع تشکیل می‌شوند:

  • سوپاپ‌های ورودی: این سوپاپ‌ها، مخلوط هوا و سوخت را از منیفولد هوا به داخل محفظه احتراق هدایت می‌کنند.
  • سوپاپ‌های خروجی: این سوپاپ‌ها، دود و گازهای حاصل از احتراق را از محفظه احتراق به خارج از موتور هدایت می‌کنند.
  1. میل سوپاپ:

میل سوپاپ، محوری چرخان است که وظیفه‌ی باز و بسته کردن سوپاپ‌ها در زمان‌های مناسب را بر عهده دارد.

میل سوپاپ توسط چرخ‌دنده‌ها یا زنجیر تایمینگ با میل لنگ هماهنگ می‌شود تا حرکت سوپاپ‌ها با احتراق هماهنگ باشد.

  1. کانال‌های آب و روغن:

سرسیلندر دارای مجاری و کانال‌هایی است که برای گردش آب و روغن در موتور و خنک‌کاری آن تعبیه شده‌اند.

آب یا روغن خنک‌کننده از طریق این کانال‌ها به اطراف محفظه احتراق و سایر نقاط داغ موتور جریان می‌یابد و گرمای تولید شده را جذب می‌کند.

  1. شمع‌ها:

شمع‌ها، جرقه‌ای الکتریکی را برای مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق ایجاد می‌کنند. شمع‌ها در سرسیلندر، در نزدیکی سوپاپ‌های ورودی قرار دارند تا جرقه در زمان مناسب زده شود.

  1. واشر سرسیلندر:

واشر سرسیلندر، یک قطعه‌ی آب‌بندی کننده است که بین سرسیلندر و بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. این واشر از نشت آب، روغن و گازهای احتراق از محفظه احتراق به خارج جلوگیری می‌کند

 جنس سر سیلندر ماشین چیست؟

دو جنس رایج سرسیلندر امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد

  1. سر سیلندر جنس چدن:

مزایا سر سیلندر چدن

    • ارزان‌تر از آلومینیوم
    • استحکام و دوام بالا
    • مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و سایش
    • ظرفیت گرمایی بالا

 معایب سر سیلندر چدن

    • سنگین‌تر از آلومینیوم
    • ضریب هدایت حرارتی پایین‌تر
    • محدودیت در طراحی به دلیل وزن بالا
  1. سر سیلندر جنس آلومینیوم

مزایا سر سیلندر آلومینیوم :

  • سبک‌تر از چدن
  • ضریب هدایت حرارتی بالا (خنک‌کاری بهتر)
  • امکان طراحی پیچیده‌تر به دلیل وزن کم
  • ظاهر زیباتر

معایب سر سیلندر آلومینیوم

  • گران‌تر از چدن
  • استحکام و دوام پایین‌تر
  • حساسیت بیشتر به خوردگی
  • ظرفیت گرمایی پایین‌تر

دلایل رایج خرابی و خوردگی سرسیلندرچیست؟

  • گرم شدن بیش از حد موتور:گرم شدن بیش از حد موتور، یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی سرسیلندر است. این امر می‌تواند ناشی از نشت آب رادیاتور، نقص در سیستم خنک‌کاری، یا رانندگی در شرایط سخت باشد. گرم شدن بیش از حد می‌تواند باعث تاب برداشتن، ترک خوردن یا حتی ذوب شدن سرسیلندر شود.

ترک خوردن سرسیلندر:ترک خوردن سرسیلندر، می‌تواند ناشی از گرم شدن بیش از حد، ضربه ناگهانی، یا استفاده از واشر سرسیلندر نامناسب باشد. ترک‌ها می‌توانند باعث نشت آب، روغن یا گازهای احتراق از موتور شوند.

پشنهاد ما به شما بخوانید : علائم و دلایل خرابی رینگ پیستون پراید

تاب برداشتن سرسیلندر:تاب برداشتن سرسیلندر، می‌تواند ناشی از گرم شدن بیش از حد، ضربه ناگهانی، یا بستن بیش از حد پیچ‌های سرسیلندر باشد. تاب برداشتن می‌تواند باعث نشت و ناهم‌ترازی در موتور شود.

علت خرابی سرسیلندرچیست؟

  • دود سفید از اگزوز: این علامت می‌تواند نشان‌دهنده نشت آب به داخل محفظه احتراق و یا تاب برداشتن سرسیلندر باشد.
  • گرم شدن بیش از حد موتور: نشت آب، خرابی واشر سرسیلندر و یا ترک خوردن سرسیلندر می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود.
  • کاهش قدرت و شتاب موتور: اگر سرسیلندر به درستی عمل نکند، مخلوط هوا و سوخت به طور کامل احتراق نخواهد شد و در نتیجه، قدرت و شتاب موتور کاهش می‌یابد.
  • صدای غیرمعمول موتور: صدای تق تق یا کوبیدن در موتور می‌تواند نشان‌دهنده خرابی سرسیلندر باشد.

صدای خرابی سرسیلندر

یکی از شایع‌ترین صداهایی که ممکن است رانندگان خودرو بشنوند، صدای تق‌تق موتور است. این صدا اغلب نشانه‌ای از یک مشکل اساسی در موتور، به ویژه در ناحیه سرسیلندر است. اما چرا این صدا ایجاد می‌شود و چه راه حل‌هایی برای آن وجود دارد؟ در این مقاله، به صورت جامع به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دلایل اصلی صدای تق‌تق سرسیلندر

  • خرابی واشر سرسیلندر: یکی از شایع‌ترین دلایل صدای تق‌تق، خرابی واشر سرسیلندر است. این واشر وظیفه آب‌بندی بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. در صورت خرابی، ممکن است آب به داخل محفظه احتراق نفوذ کرده و باعث ایجاد بخار و صدا شود.
  • سائیدگی سوپاپ‌ها: سائیدگی سوپاپ‌ها یا راهنماهای آن‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای تق‌تق شود. این صدا معمولاً در دورهای بالا موتور بیشتر شنیده می‌شود.
  • مشکلات در سیستم تایمینگ: تنظیم نبودن تسمه تایم یا خرابی آن می‌تواند باعث تداخل پیستون‌ها و سوپاپ‌ها شده و صدای تق‌تق ایجاد کند.
  • خرابی یاتاقان‌ها: خرابی یاتاقان‌های میل‌لنگ یا میل‌سوپاپ نیز می‌تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی در موتور شود.
  • مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی: در برخی موارد، استفاده از سوخت نامناسب یا وجود رسوب در سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند باعث ایجاد صدای تق‌تق شود.

عواقب نادیده گرفتن صدای تق‌تق سرسیلندر

  • افزایش مصرف سوخت: خرابی سرسیلندر می‌تواند باعث کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت شود.
  • کاهش قدرت موتور: با افزایش فشار در داخل سیلندر، قدرت موتور کاهش می‌یابد.
  • آسیب جدی به موتور: در صورت عدم تعمیر به موقع، ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود و هزینه‌های تعمیر افزایش یابد.
  • آلودگی محیط زیست: نشت روغن یا مایع خنک‌کننده به دلیل خرابی سرسیلندر، می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست شود.

راه حل‌های رفع صدای تق‌تق سرسیلندر

  • تشخیص دقیق مشکل: برای رفع مشکل، ابتدا باید علت دقیق ایجاد صدای تق‌تق مشخص شود. این کار معمولاً توسط یک مکانیک ماهر انجام می‌شود.
  • تعمیر یا تعویض واشر سرسیلندر: در صورت خرابی واشر، باید آن را تعویض کرد. این کار نیاز به باز کردن سرسیلندر دارد.
  • تعمیر یا تعویض سوپاپ‌ها: در صورت سائیدگی سوپاپ‌ها، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض آن‌ها باشد.
  • تنظیم یا تعویض تسمه تایم: اگر مشکل از سیستم تایمینگ باشد، باید تسمه تایم تنظیم یا تعویض شود.
  • تعویض یاتاقان‌ها: در صورت خرابی یاتاقان‌ها، باید آن‌ها را تعویض کرد.
  • تمیز کردن سیستم سوخت‌رسانی: در صورت وجود مشکل در سیستم سوخت‌رسانی، باید سیستم را تمیز کرد.

مراقبت و نگهداری از سرسیلندر

  • سرویس منظم موتور: به طور مرتب موتور خودرو خود را توسط یک مکانیک ماهر سرویس کنید تا از سلامت سرسیلندر و سایر اجزای موتور اطمینان حاصل کنید.
  • کنترل سطح آب: به طور مرتب سطح آب رادیاتور را چک کنید و در صورت کمبود، از آب مقطر استفاده کنید.
  • استفاده از ضد یخ: در فصل سرما از ضد یخ مناسب استفاده کنید تا از یخ زدن آب رادیاتور و ترک خوردن سرسی

انتخاب سر سیلندر مناسب

  • انتخاب سرسیلندر مناسب برای خودرو شما، به عوامل مختلفی مانند نوع موتور، مدل خودرو، تعداد سوپاپ‌ها و بودجه شما بستگی دارد.
  • حتماً قبل از خرید، با یک متخصص یا مکانیک ماهر مشورت کنید تا سرسیلندری را انتخاب کنید .که به بهترین نحو با نیازها و شرایط خودرو شما مطابقت داشته باشد.
  • جهت مشاوره رایگان میتوانید همین حالا با کارشناسان متخصص یدک گلشنی تماس بگیرید .  36615344 – 36614335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *